Uke 36

UTE-LES.

Ta med elevene ut for å lese! Gå til en samlingsplass i nærheten. Mange tenker nok; Hvorfor skal man gå ut for å lese bøker? Blir ikke det akkurat som å sitte inne? Vi mener ikke det.

I tillegg til at man på denne måten får litt fysisk aktivitet, så er det noen faktorer som blir bedre alt etter alder på elevene og valg av lese-aktivitet. Vi viser her til tre forskjellige lesesituasjoner:

Når man sitter i skogen og leser, kan det oppstå en spesiell stemning som gjør at man husker det man leser eller det som blir lest opp bedre.
La elevene finne seg en plass i nærheten av deg be dem finne en god lyttestilling. Les høyt fra en bok for elevene. På turen hjem snakker de to og to om boken/fortellingen. Gi dem gjerne konkrete spørsmål som de skal snakke sammen om og svare på.

Når elevene sitter ute, får de frisk luft og kan sitte et stykke fra hverandre, slik at de ikke blir forstyrret. Hvis de leser i en selvvalgt bok er det lettere å bli oppslukt i boken, da de ikke har mulighet til å bytte.
På vei tilbake snakker to og to om det de har lest. Det skaper videre leselyst. Dersom noen «bare» leser i en vitsebok, kan de f.eks. få i oppgave å fortelle 4 av vitsene de har lest, på vei tilbake til skolen.

La elevene lese fra en fagbok eller en artikkel når de sitter på uteplassen.
Gi dem spørsmål/oppgaver om stoffet som de skal svare på mens dere går tilbake til skolen.

Hvorfor lese ute i stedet for i klasserommet?
Elevene får frisk luft.
De er mer konsentrert.
De må lese boken de har med.
De får bearbeidet det de har lest.

Tips om 5 bøker om skog og mark for de minste. Her er tips om flere bøker som passer til høytlesning for småskolen.

 

 

Uke 37

Allemannsretten

Allemannsretten gir unike muligheter til å oppleve og å bruke naturen rundt oss. Alle barn og unge skal lære om allemannsretten, men også om pliktene som følger med. Ta med elevene ut og vis hva det betyr i praksis.