Uke 10

Mønster og symmetri i naturen.

Ta med ark og tegnesaker på uteskolen. Gå på jakt etter mønster i naturen. Dette er noe som har fasinert kunstnere og matematikere langt tilbake i historien og den dag i dag.

Les om «Mønster i naturen» på wikipedia. Her er det lett å klikke seg videre for å lære mer.

Be elevene finne planter som er symmetriske. Er det noen som har flere symmetriakser?
Er det andre mønstre på plantene enn kronbladene? Når man skal identifisere planter er mange av kjennetegnene mønster i blader, på stilk og selve blomsten. Klarer alle å finne en blomst hver?
Tegn blomstene og lær mer om dem når dere kommer inn.


Dere kan også finne tallmønstre i naturen. Spesielt spennende er det med Fibonacci tallene. Naturfag.no har et opplegg med kongler. Her er Fibonacci tallene forklart fra enkelt til meget avansert av matematikk.org.Hvis elevene syntes dette er spennende så har Numerologen enda mer informasjon her. Google har inspirerende bilder av hvor man kan finne Fibonacci-tallene i naturen. Det gyldne snitt hører sammen med Fibonacci-tallene. «Digital kunst og håndverk» har et flott opplegg om det for ungdomsskolen. Savner bare at de skal finne det ute i naturen i tillegg – det kan dere legge inn. FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans) har mer informasjon om DET GYLDNE SNITT.
Youtube har mange inspirasjonsfilmer om mønster og symmetri i naturen.


Det er også mønstre i døde ting. Her er et undervisningopplegg for å lære om noen av steinartene.
I tillegg til alt dere finner ferdig i naturen så er det spennende og flott å lage sine egne mønster av ting man finner i naturen.

Elevene kan også lage mønster og symmetri av ting de finner i naturen. Dette kalles landart. Det står en del om det i uke 45, men vi tar med noe bilder her.

 

Uke 11

Frem mot påske.

I 2020 ble det hjemmeskole på denne tiden. Vi lagde derfor et opplegg med forskjellige aktiviteter som krevde lite utstyr og som elevene kunne gjennomføre hjemme. Vi tror at dere fremdeles kan bruke dette for aktiviteter frem mot påske.