Uke 22

Mangfold i naturen

FNs bærekraftmål nummer 15 sier at vi må beskytte, gjenopprette og fremme bærekraftig bruk av økosystemer, sikre bærekraftig skogforvaltning, bekjempe ørkenspredning, stanse og reversere landforringelse samt stanse tap av artsmangfold.

I forbindelse med FNs bærekraftmål er det viktig at elevene blir bevisst på mangfoldet av arter i sitt nærmiljø. Sabima arrangerer artsjakten den 4.juni omkring i hele landet. Alle kan bidra! Man kan delta på en av de lokale turene som arrangeres i nærheten av deg, kartlegge i små grupper med venner og familie, eller delta på egenhånd. Les mer på Sabima.no – Den store artsjakten 2024!

Nedenfor har vi samlet læringsressurser som man kan bruke i undervisningsopplegg knyttet til artsmangfoldet. En av de plassene man finner et skattkammer av arter er urskogen. Ta med elevene på oppdagelsesferd og klassifiser arter. Dette er et perfekt utgangspunkt for statistikk i matematikk, systematikk i biologi eller informative tekster i norsk.

 

Artikler

Store norske leksikon – systematikk i biologi

Miljodirektoratet – Truede arter

Naturvernforbundet – To av ti arter på rødlista

Store norske leksikon – Naturskog

 

Oversikter

Sabima – Hva er naturmangfold

Naturfag.no – Plakater/plansjer

Artsdatabanken.no – Rødlista

 

Undervisningsopplegg

Miljolare.no – Biologisk mangfold

Naturfag.no – Bærekraftig naturmangfold

Naturfag.no – Artsbestemmelse av planter og dyr ved bekkefaret

 

 

Uke 23

Ut og les

Ta med elevene ut for å lese. Det kan øke både interessen og konsentrasjonen. Lesing i uterommet kan forsterke leseopplevelsen for barna. I skogen kan man skimte de underjordiske i som sniker mellom granleggene. Ved bekken kan man nesten høre Snusmumrikken komme padlende.