
Lek er en hjørnestein i barns utvikling. Dette gjelder både språklig, sosial, emosjonell, kognitiv, moralsk og motorisk utvikling. Ved å skape tid og rom for lek styrker man samholdet i klassen. Gjennom lek legger man til rette for sosial læring og barna får være aktive.
«FNs barnekonvensjon gir ikke bare barn rett til beskyttelse, omsorg, skolegang, helsetilbud. Den sier også at alle barn har rett til fritid, hvile og ikke minst lek. Kort oppsummert – barn har rett til å få være barn. Men det er mange faktorer som fratar barn en hverdag med rom for lek.»
– sos-barnebyer.no
«Lek i tidlig barnealder gir det beste grunnlaget for senere læring og vekst, og vi vet at leken er små barns foretrukne læringsform.»
– Charlotte Lunde og Per Brodal, Lek og læring i et nevropespektiv, Universitetsforlaget 2022
Leker og aktiviteter.
Her har vi samlet ulike leker som man kan gjøre med klassen. De er morsomme og aktiviserer mange på en gang.
oslospeiderne.no – 32 ulike leker
undervisningsmetoder.com – leker man kan gjøre ute
dnt.no – 10 hyggelige uteaktiviteter
læringsverkstedet.no – tips til uteaktivitet
youtube.no – tonys uteleker – Siste mann i vinden
youtube – tonys uteleker – høl i hatten
youtube – tonys uteleker – banke bøff