Uke 41

Fysisk aktivitet

Få inn ekstra aktivitet med elevene. Her har vi satt opp ulike aktiviteter for hele uken.

Test disse aktivitetene denne uken for å få inn litt ekstra bevegelse hos elevene i hverdagen.

MANDAG: Terning-trim.

Velg ut 5 forskjellige treningsaktiviteter elevene skal gjøre. Vi har valgt at terningkast 1 gir 10 stepp-ups på stol, terningkast 2 gir 20 hopp med hoppetau, terningkast 3 gir 3 runder rundt et tre, terningkast 4 gir kryping under benk 4 ganger, terningkast 5 gir 5 armhevinger. Terningkast 6 gir ingen aktivitet, men man får ett poeng. Eleven finner frem de forskjellige tingene (gjerne ute). Finn 10 like ting som kan være poeng (kongler, steiner, brikker) og sett dem dere aktivitetene utføres. Eleven har treningen og oversikt over hva terningkastene betyr mer enn 5 meter fra der aktivitetene skal gjøres. Start tiden og kast terningen. Hvis man får 1, 2, 3, 4 eller 5 så må man utføre de tingene terningkastet gir før du kaster terningen på nytt. Hvis man får 6 når man kaster terningen så løper man bare bort og henter en av konglene (eller det som skulle markere ett poeng) og tar den med tilbake for å kaste terningen på nytt. Fortsett til du har samlet 10 poeng. Stopp tiden når den tiende tingen er tatt inn til mål.

Klikk på bildet for å forstørre. 

TIRSDAG: Kortstokk-trim

Elever stokker kortene i en kortstokk og sprer dem (med billedsiden ned) utover et område. Han/hun har med seg et hoppetau og stiller seg et stykke unna. bestemmer seg for en farge (hjerter, ruter, kløver eller spar). Start tiden, hopp 10 hopp og løp så bort til kortene. Snu ett av kortene. Hvis det er riktig farge, tas det med tilbake. Hvis det ikke er riktig farge, legges det ned igjen med billedsiden ned. Eleven må tilbake og hoppe 10 hopp mellom hver gang han/ hun kan snu ett kort. Stopp tiden når alle 13 kortene er funnet. La elevene sortere hver bunke i stigende rekkefølge for å se om det er et mønster – og klarer de eventuelt å forklare det.

 

ONSDAG: Tallsortering

Elevene lager lapper med tallene 1 – 100 og legger dem i en pose. Velg fire forskjellige områder (kan markeres med en tau-ring) ett stykke fra startstedet og fra hverandre. Velg så dagens to tall – bør være litt lave. Vi brukte 2 og 3. I den ene ringen skal man legge tall som kun er i 2 gangen, i den andre tall som er kun er i 3 gangen, i den tredje tall som er i både 2 og 3 gangen og i den fjerde tall som verken er i 2 eller 3 gangen.

Start tiden og trekk ett som skal plasseres i riktig ring. Løp tilbake og hent ett nytt tall. Hvor lang tid bruker man på å plassere alle de 100 tallene? Sjekk om man gjør det raskere neste uke eller velg to nye tall.

Klikk på bildet for å forstørre. 

 

TORSDAG: Ski-/ kongleskyting

Elevene trenger en bøtte og 15 kongler eller småsteiner.

Dette kan sammenlignes litt med skiskyting. Man velger en start/mål plass og en standplass. Legg konglene ved standplassen og sett bøtten ca 3 meter fra standplassen. Hvis man er ute i skogen så lager man en litt lang løperunde som skal løpes før hvert skuddforsøk og en litt kortere runde som skal være strafferundene. Hvis man har mindre plass så kan runden før hvert skuddforsøk for eksempel være 10 situper, 10 armhevinger, 10 spenst-hopp og planken i 1 minutt og strafferundene kan være 20 hopp med hoppetau. Man starter tiden og løper runden før første kasting på standplass. I første kasting står man oppe. Kast 5 kongler. For hver bom får man en strafferunde. Løp så den lange runden før andre kasting. Denne gangen må man ha ett kne i bakken. Kast 5 kongler, eventuelle strafferunder og lang runde før trede kasting. Ved tredje kasting må man ha en albue i bakken. Kast 5 kongler og ta eventuelle strafferunder før man løper i mål og stopper tiden.

 

FREDAG: Hinderløype

La elevene lage en hinderløype som gir dem litt utfordring. Hvis man lager den ute kan man hoppe over steiner, klatre i trær, krype under greiner, flytte på stokker og mye annet. Hvis man bor i nord kan man lage hinder av snøen og det er en stor utfordring bare å bevege seg i snøen. Hvis man har mindre plass, kan hinderløypa bestå i å gjennomføre forskjellige øvelser som å gå opp og ned på en stol 10 ganger, krype under et bord 5 ganger, løpe rundt en flaske 4 ganger, sitte 90 grader på en vegg i ett minutt, hoppe over en bøtte 10 ganger og så videre. Gjennomfør hinderløypen tre ganger med en pause mellom hver gang.

 

Andre tips til aktiviteter

Forslag til andre aktiviteter kan for eksempel være frisbeegolf, turorientering, stolpejakt, jogging, lengdehopp, kast med ball og sykling. Vi har også samlet noen konkrete forslag til aktiviteter og utfordringer:

  • Jakob Gyring har laget en samling videoer som gir tips om «Dagens fysiske utfordring«. Disse kan dere teste ut sammen i timene eller gi som hjemmelekse.
  •  Lag en klasseutfordring om hvem som klarer å spinne en frisbee, ball eller bok lengst på en finger.
  • Kast en ball mot en vegg og ta imot på forskjellige måter.
  • Friluftsglede har så mange goder forslag til aktiviteter at man kan holde på helt frem til sommeren.
  • Skiforeningen viser fem styrkeøvelser man kan gjøre i naturen.

Trening via nett

 

Uke 42

Lær begreper

Lær begreper ved å gjennomføre en skattejakt. Etter denne oppgaven tipser vi om noen andre aktiviteter for å lære begreper.