Uke 41

Fysisk aktivitet

Få inn ekstra aktivitet med elevene! Her har vi satt opp forslag til ulike aktiviteter for hele uken.

Test disse aktivitetene denne uken for å få inn litt ekstra bevegelse hos elevene i hverdagen.

 

Mandag: Terning-trim

  • Velg fem forskjellige treningsaktiviteter elevene skal gjøre.
  • Vi har valgt at:
    • Terningkast 1 gir 10 step-ups på benk eller stubbe
    • Terningkast 2 gir 20 hopp med hoppetau
    • Terningkast 3 gir tre runder rundt et tre
    • Terningkast 4 gir kryping under benk fire ganger
    • Terningkast 5 gir fem armhevinger
    • Terningkast 6 gir ingen aktivitet, men man får ett poeng
  • Gå ut i samlet flokk, og be elevene finne frem det dere trenger til leken. Be dem også om å finne ti like ting som kan være poeng (kongler, steiner, brikker). Disse plasseres der aktivitetene utføres.
  • Elevene stiller seg mer enn fem meter fra der aktivitetene skal gjøres. Der har de også terningen, og oversikten over hva terningkastene betyr.
  • Start tiden og kast terningen. Hvis man får 1, 2, 3, 4 eller 5 må man utføre aktivitetene terningkastet gir før man kaster terningen på nytt. Hvis man får terninggkast 6, løper man bort og henter en av konglene (eller det som skulle markere ett poeng) og tar den med tilbake for å kaste terningen på nytt.
  • Elevene fortsetter til de har samlet ti poeng. Stopp tiden når den tiende tingen er tatt inn til mål.

Tirsdag: Kortstokk-trim

  • Finn frem en kortstokk og hoppetau. Elevene stokker kortene og sprer dem (med billedsiden ned) utover et område.
  • En elev har med seg et hoppetau, stiller seg et stykke unna og bestemmer seg for en farge (hjerter, ruter, kløver eller spar).
  • Start tiden. Eleven skal nå hoppe ti hopp med tauet, og deretter løpe bort og snu ett av kortene. Hvis det er riktig farge, tas det med tilbake. Hvis det ikke er riktig farge, legges det ned igjen med billedsiden ned.
  • Eleven går tilbake til gruppa, og så er det nestemann sin tur.
  • Når alle 13 kortene i riktig farge er funnet, stopper dere tiden.
  • Til slutt kan du la elevene sortere hver bunke i stigende rekkefølge, for å se om det er et mønster. Klarer de eventuelt å forklare det?

 

Onsdag: Tallsortering

I denne leken øver elevene på gangetabellene, mens de får fysisk aktivitet.

  • Elevene lager lapper med tallene 1 – 100 og legger dem i en pose.
  • Velg fire forskjellige områder (kan markeres med for eksempel et tau), med omtrent lik avstand fra hverandre.
  • Velg så ut to gangetabeller dere ønsker å øve på. Det kan for eksempel være to-gangeren og tre-gangeren.
  • I den ene ringen skal man legge tall som kun er i to-gangeren, i den andre tall som er kun er i tre-gangeren, i den tredje tall som er i både to- og tre-gangeren, og i den fjerde tall som verken er i to- eller tre-gangeren.
  • Start tiden og trekk ett tall som skal plasseres i riktig ring. Løp så tilbake og hent ett nytt tall.
  • Hvor lang tid bruker man på å plassere alle de 100 tallene? Sjekk om man gjør det raskere neste uke, eller velg to nye tall.

Klikk på bildet for å forstørre. 

 

Torsdag: Ski-/ kongleskyting

Til denne leken, som kan sammenlignes litt med skiskyting, trenger dere en bøtte og 15 kongler eller småsteiner.

  • Velg ut en start-/målplass og en standplass. Legg konglene ved standplassen, og sett bøtten ca tre meter fra standplassen.
  • Hvis dere er ute i skogen, lager dere en litt lang løperunde som skal løpes før hvert skuddforsøk, og en litt kortere runde som skal være strafferundene. Hvis dere har mindre plass å gå på, kan runden før hvert skuddforsøk for eksempel være ti situper, ti armhevinger, ti spenst-hopp og planken i ett minutt og strafferundene kan være tjue hopp med hoppetau.
  • Start tiden. Elevene løper så runden før første kasting på standplass. I første kasting står man oppe. Kast fem kongler. For hver bom får man en strafferunde.
  • Løp så den lange runden før andre kasting. Denne gangen må man ha ett kne i bakken. Kast fem kongler, eventuelle strafferunder og lang runde før trede kasting.
  • Ved tredje kasting må man ha en albue i bakken. Kast fem kongler og ta eventuelle strafferunder før man løper i mål og stopper tiden.

 

Fredag: Hinderløype

La elevene lage sin egen hinderløype!

  • Hvis man lager den ute kan man hoppe over steiner, klatre i trær, krype under greiner, flytte på stokker og mye annet. Hvis man bor i nord kan man lage hinder av snøen, hvor det kan være en stor utfordring bare å bevege seg.
  • Et annet alternativ er å la hinderløypa bestå av  forskjellige øvelser, som å gå opp og ned på en stol ti ganger, krype under et bord fem ganger, løpe rundt en flaske fire ganger, sitte 90 grader på en vegg i ett minutt, hoppe over en bøtte ti ganger, og så videre.
  • La elevene gjennomføre hinderløypen tre ganger, med en pause mellom hver gang.

 

Andre tips til aktiviteter

Forslag til andre aktiviteter kan for eksempel være frisbeegolf, turorientering, stolpejakt, jogging, lengdehopp, kast med ball og sykling. Vi har også samlet noen konkrete forslag til aktiviteter og utfordringer:

  • Jakob Gyring har laget en samling videoer som gir tips om «Dagens fysiske utfordring«. Disse kan dere teste ut sammen i timene eller gi som hjemmelekse.
  •  Lag en klasseutfordring om hvem som klarer å spinne en frisbee, ball eller bok lengst på en finger.
  • Kast en ball mot en vegg og ta imot på forskjellige måter.
  • Friluftsglede har så mange goder forslag til aktiviteter at man kan holde på helt frem til sommeren.
  • Skiforeningen viser fem styrkeøvelser man kan gjøre i naturen.

Trening via nett

 

Uke 42

Begreps-skattejakt i naturen

Lær elevene begreper ved å gjennomføre en skattejakt!