Uke 24

Aktiviteter til skoleavslutninger

Sommerferien nærmer seg. Det er tiden for å gjøre hyggelige ting sammen med klassen i skoletiden og med foresatte i arrangementer på ettermiddagen/ kveld.

Den innsatsen dere lærere har gjort under pandemien er formidabel og beundringsverdig. Dere har vært ankerene som har holdt hverdagen på plass for barn og foresatte. Barna har hatt en trygg og god base i skolen når resten av samfunnet har vært avgrenset på grunn av smitteverntiltak. Derfor ønsker vi i Norsk Friluftsliv å legge til rette for leker og aktiviteter som klassene kan gjøre sammen. Sammen for å feire at det nå er tid for samhold og felleskap. God sommer!

Det ligger også mange fine leker og aktiviteter i uke 33 – bli kjent med hverandre og uke 2 – vennskap og samarbeid.

 

Flytting av vann:

Del gruppen i lag på ca. 6 på hvert lag. Dere kan også bare lage to lag (voksne mot elever) og la de andre være publikum. Alle på laget får en spiseskje hver. Hvert lag har en bøtte med vann og en målesylinder (eller enkeltblomst vase fra IKEA). Sett bøttene på en side av plassen og målesylinderne på den andre siden. Oppgaven er enkel. Laget skal hente vann i bøtten med skjeen og frakte det over til målesylinderen. Det er ikke lov å holde en hånd under skjeen for å fange opp vannet. Det laget som fyller det til topps først har vunnet. Legg gjerne en ert i glasset som må falle ut for å vise at man har vunnet. Denne leken skaper mer aktivitet enn man tror.

Hvis det er varmt i været og man ikke er redde for å bli litt våte, kan denne stafetten bli mer populær. Dere trenger en bøtte med vann, en svamp og en litt mindre bøtte eller litermål. Laget stiller etter hverandre slik at man ser personen foran seg. Den første på laget løper bort til bøtten og dypper svampen i vannet. Løper så tilbake til laget og stiller seg først i køen. Gir så svampen til nestemann ved å levere den over hodet sitt. Denne gir den videre på samme måte. Sistemann i køen klemmer ut det vannet som er igjen i svampen i litermålet. Så løper den til bøtten, dypper svampen i vannet, løper tilbake til gruppen og stiller seg forrest i køen og gir svampen til nestemann ved å levere den over hodet. Det laget som fyller litermålet først har vunnet. Denne leken kan man også ta på tid og så ser man hvem som har samlet mest vann når tiden er ute.

 

Stafetter:

To andre stafetter som er enkle og gir mye aktivitet er 1) å treffe en bøtte med tennisballer. Laget står i en kø bak en linje, førstemann kaster ballen og må hente den til nestemann hvis den ikke lander i bøtta. Hvert lag skal treffe med 5 tennisballer. 2) å kaste bordtennisballer som skal lande i eggekartong. Her er det lettest hvis man har flatt underlag.

 

Kongen befaler:

I Danmark har de laget en variasjon av «Kongen befaler» som kan brukes i skolen. Her er det forslag til mange oppgaver, noen spesielt for å utføres i naturen. Da vi la ut denne kommentaren på facebooksiden fikk vi denne kommentaren: «Hadde denne aktiviteten ute med mellomtrinn og ungdomstrinn nå. Brukte diverse oppgaver: lage en tallerken mat med naturmaterialer, høre en sang og gjette år den kom ut, 50 skritt avgårde, kompliment til stormesteren (Denne var morsom for meg), oversette sang i google translate og gjette hvilken sang, gjette antall mnd en lærer på skola er… Masse morsomme oppgaver! Anbefales virkelig! Trenger ikke å ha forberedt noe, enkelt å bare plukke oppgaver mens man står der.»

Tre leker som er litt like og som hele gruppen kan være med på er: Tommel opp, tommel ned, Kongen befaler og Skip o’ hoi. I alle disse lekene starter man med hele gruppen og så ryker man ut hvis man gjør feil. En person leder leken. Tommel opp, tommel kan lekes slik speiderne forklarer, eller så kan man legge opp til at man skal gjøre det motsatte av det lederen sier. I kongen befaler kan man gjøre litt flere bevegelser, men kun når «Kongen befaler». Ship o’hoi ligner litt på Kapteinen kommer, men har litt andre ordre. Ordrene er: barbord (venstre), styrbord (høyre), akter (bak) og bauen (frem). I disse så skal man flytte seg et langt steg i den retningen. Opp i mastene – late som om man klatrer, skrubb dekk – bøye seg ned og vasker gulvet, land i sikte – late som om man kikker i kikkert, mann over bord – late som om man svømmer, ship o’hoi – den ene løfter den andre. I utgangspunktet skal to og to være sammen og begge ryker ut hvis en gjør feil eller hvis de er de siste til å utføre ordren. Hvis det ikke er slik at man kan være i kontakt så kutter dere ut den siste ordren og konkurrerer individuelt.

En annen passende lek til underholdning er Lille Willy og de tre bjørnene. Her er en forklaring som er hentet fra KFUK KFUM sin aktivitets base.

 

Hvem husker mest fra skoletiden?

Lag mange spørsmål fra skoletiden som har to mulige svar. Del området i to med en strek eller et tau. Alle deltagerne er med fra starten. Still første spørsmål og gi de to svaralternativene med tilhørende side av området. Ingen har lov til å prate sammen, men alle må ta et standpunkt før man gir svaret. De som står på feil side, er ute av leken. Det er ofte lurt med et par innledende runder der ingen ryker ut. Lag spørsmål det er morsomt å følge med på selv om man er ute av leken. Hvis alle ryker ut før du er ferdig med spørsmålene, så kan dere starte på nytt. Eksempler på spørsmål dere an bruke er: «Hvor mange kontaktlærere har dere hatt? Svar: 5 eller 6. Når startet Knut i klassen? Svar: i august 2016 eller august 2017? Når hadde vi skuespillet om Askeladden? Svar i 3. eller 4. trinn? Hvem vant skolens talentiade i 2018? Hva hadde dere i gymtimen da Anne brakk beinet? Hvor mange falt ut av kanoen på leirskolen?» Gi gjerne litt tid til å mimre og snakke litt om svarene.

Dette kan også gjøres som en gruppekonkurranse. Svarene må da være i form av sant og ikke sant. Skriv ut en lapp med sant og ikke sant til hvert lag. Legg dem et stykke unna laget. Still spørsmålene, la lagene diskutere hva som er svaret og velge ut en som løper bort til lappene. Alle lagene viser sitt svar samtidig.

 

Hurtig intervju.

Spill gjerne inn dette på forhånd. Lag spørsmål som det kan være enkelt for alle å svare på.  Det er viktig at alle blir spurt og filmet. Spørsmål som kan være aktuelle er: Hva er det morsomste dere har gjort på skolen i år? Hva husker du best fra leirskolen, overnattingsturen eller besøket på vitensenteret? Hvor tror du at du bor om 10 år? Hvilken jobb har du om 20 år? Hva er favorittmaten din?

 

Natursti.

Lag en natursti i nærheten av skolen og lag poster med spørsmål. Spør gjerne om noe fra årets pensum, nyhetene eller kjendisstoff. Legg opp postene slik at det vil være en fordel med blandet kunnskap. Spre postene slik at gruppene kan starte (og slutte) på forskjellige poster. Noen praktiske spørsmål er alltid gøy: «Hva er omkretsen til dette treet? Hvor høyt er dette treet? Hvilke tretyper kan du se her? Hvor tung er denne steinen?  Hvor langt er det mellom de to trærne som har rødt bånd på seg? Hvor mange erter er det i dette glasset? Hvor mange kongler klarer dere å sette oppå hverandre? (Ta bilde).»

 

Førstemann til å få bingo.

Lag et bingobrett (4×4) med spørsmål.  Alle får et ark hver og må ha noe å skrive med. Gå rundt til de andre og spør et spørsmål. Hvis den du spør svarer ja på spørsmålet, kan du skrive navnet i ruten. Gå videre til en annen og still et nytt spørsmål. Den som først har fått et navn i hver rute vinner. Man må sjekke om vinnerlappen stemmer ved å lese opp svarene og få bekreftelse fra alle de som er nevnt. Det er viktig at utsagnene som står i rutene er ting som mange elever har gjort og at de ikke er ekskluderende. Dette er en fin aktivitet som man også kan starte skoleåret med. Eksempelet som ligger under her, kan man også bruke sammen med foresatte på en avslutningskveld.

 

 

 

 Deltok i MatteMaraton i år

 

 Har sovet ute en natt i mai.   Har badet ute.  Gikk på skitur i vinter
 

 

Har laget mat med noe en har funnet selv i naturen

 

 Har ikke vært borte en eneste dag fra skolen i år.

 

Har lært å spille et nytt instrument.

 

 Har strikket et helt plagg.

 Har lett etter poster.  

 

Sang «Ja vi elsker» kl. 13.00 på 17. mai

 

 

Har trent hjemme etter video eller YouTube film.

 Har pusset opp noe hjemme.
 Har lagt puslespill.  Har lest mer enn en bok i år.  Har spilt brettspill med familien.  

 

Har fisket en fisk.