Ukas aktivitet!

Publisert

Nytt år, nye muligheter. Dette er en enkel måte å få elevene til å være aktive i løpet av skoledagen. Alt man trenger er å informere om hva som er ukas aktivitet og passe på at eventuelt utstyr er tilgjengelig.

Hver uke får elevene beskjed om hva som er ukas aktivitet. I løpet av uken kan de trene i friminutt, kroppsøvingstimer eller det kan være pauseaktivitet i andre timer. I storefri på fredag kan det være finale, der en eller flere fra hver klasse deltar.  Elevrådet eller trivselsledere kan hjelpe til i finalene. Vi hadde utdeling av premie til vinnerne på skoleavslutningen før jul og sommer. Premien var en IKEA kopp der det var skrevet inn navnet og for eksempel «vinner av hoppetau 2012».

Det er viktig at aktivitetene er varierte og appellerer til forskjellige elever. Noen aktiviteter krever samarbeid, noen tekniske ferdigheter, noen litt flaks, noen fysisk styrke eller smidighet. Her er et forslag. Lag gjerne deres egen liste som passer til deres skole. Det meste kan gjøres i en vanlig skolegård.

  1.  Hoppetau – antall vanlige hopp på ett minutt.
  2. Snøballer i bøtta. Sett en bøtte 5 meter fra «standplass». Hvor mange snøballer må brukes for å få fem treff?
  3. Løpkastestafett. Lag en løpsløype på ca. 100 meter og en strafferunde på ca. 30 meter. Disse kan være kortere men med hinder eller hoppetau. Lag en «standplass» med 15 snøballer (eller kongler) og en bøtte som står ca. 5 meter unna. Tre elever er på lag. Den første løper den lengste løypa til standplass. Står og kaster 5 snøballer. For hver bom må det løpes en strafferunde. Nestemann løper den lange løypa når disse er ferdig. På standplass må man ha ett kne i bakken når man kaster. Etter strafferundene løper sistemann ut i den lange løypa. På standplassen må man ha en albu i bakken mens man kaster. Hvis man ikke har snø, så kan man bruke kongler.
  4. Blinkskudd. Lag en blink med frem ringer inni hverandre i snøen (marker i grusen eller tegn med kritt på asfalt). Innerste ring gir 5 poeng, neste 4 og så 3,2,1. Kast med snøballer, kongler, steiner eller erteposer. Hvem får høyest poengsum med 5 kast?  Elevrådet lagde baller med ris og ballonger. Fyll en med ris og knyt igjen. Klipp av blåse-tuppen på to ballonger og brett dem rundt den første med åpningen hver sin vei. Disse ballene ble veldig fine til denne aktiviteten og tåler vann og kast på asfalt. Matematikk.org viser hvordan man kan lage dem. 
  5. Limbo. Trivsel Lederne viser hvordan dette gjøres her  Bruk gjerne to til å holde limbo-stangen og sett på musikk.
  6. Aking. Start og mål er i bunnen av bakken. Eleven starter med å løpe opp bakken, runde en markør og ake ned på kortest mulig tid. Hvis bakken er kort, kan man gjerne si at den skal gjennomføres to ganger før man er i mål.
  7. Slengtau. To personer svinger tauet. Det må være to eller flere elever som hopper samtidig. Hvis to hopper så får de to poeng for hvert hopp. Hvis fem hopper, så får de fem poeng for hvert hopp. Hvem klarer å få flest poeng.
  8. Pinneaktivitet. finn eller lag to pinner som er ca. 30 cm lange og minimum like tykk som tommelen. Hold den ene pinnen i hånden mens du slår den andre opp i luften. Den som ved å slå pinne mot pinne klarer å holde den lengst oppe i luften vinner.
  9. Reaksjonslek med uttrykk fra båtlivet. To og to elever er på gruppe sammen. En leder sier hva som skal gjøres (legg gjerne inn at det bare skal utføres hvis lederen starter setningen med Kapteinen sier…). De alternative tingene er: barbord (ta ett skritt til venstre), styrbord (ta ett skritt til høyre), skur dekk (ned på kne og skure), opp i tårnet (late som om man klatrer), mann over bord (ned på magen og late som om man svømmer), ship o’hoi (hilse med hånden mot pannen og si ai. ai kaptein) og hopp i havet (en elev løfter den andre)Man kan også bruke baugen (ett skritt fremover) og akter (ett skritt bakover). Hvis en på gruppen gjør feil så er begge ute. Hvis alle gjør det riktig, så er den gruppen som gjorde det sist ute.
  10. Fotball-triksing. Hvor mange touch klarer man før ballen treffer bakken. Denne kan også gjøres slik at to samarbeider. De må ha minimum 3 og max 10 før de sender den til den andre.
  11. Kast med tennisball. To elever står med 5 meters avstand. Hvor mange sentringer rekker man på 1 minutt?
  12. Tennisball over en fotballbane. 5 elever er på lag. De skal kaste en tennisball fra mål til mål på en fotballbane frem og tilbake tre ganger. De kan stille seg hvor de vil på banen. De kan ikke bevege seg med ballen og ballen kan ikke gå i bakken – da må de starte fra nytt på den lengden. Hvem bruker kortest tid.
  13. Bottle Flip. Dette var en trend for noen år siden, men er uansett noe å øve på. Det kan være lurt å bestemme at det skal brukes 1/2 lites plastflaske. Utfordringen kan være: hvem får raskest til at flasken til å står oppå en bøtte (som er satt oppned) tre ganger.
  14. Hoppetau – antall hopp bakover på ett minutt.
  15. Gullstol-stafett. Dere trenger to linjer. Bruk gjerne langsiden på en fotballbane, sett ut to benker eller tegn parallelle linjer med ca. 20 meters mellomrom. Det kan godt være 15 elever på laget. Denne fungerer også godt hvis man har lag på tvers av trinn.  Hovedregelen er at hele gruppen skal forflyttes fra utsiden av den ene linjen til utsiden av den andre linjen. To personer skal lage en gullstol og en tredje person skal sitte på den og bli båret over til den andre siden. En blir igjen og to løper tilbake. Når den siste personen er båret over er man ferdig. Disse enkle reglene åpner for mange forskjellige løsninger. En «ny» gullstol kan stå klar når de to kommer tilbake, en som har blitt båret over tidligere kan løpe tilbake…. så lenge to løper tilbake og gullstol blir brukt til å bære personene. Øvelse 4 i denne oppgaven hos speiderne viser hvordan man bærer på Gullstol.
  16. Håndbak. Hvis man skal gjøre dette skikkelig kan dere bruke konkurransereglene fra Wikipedia: Det benyttes bord med gitte mål; høyden er ca. 120 cm, denne har til sammen fire puter. To av putene er skråstilt overfor hverandre; disse er ment til plassering av albuen. De to andre langputene er litt høyere og angir tap eller seier når en av deltagerne får sitt håndledd ned i denne. Begge må ha skuldrene sine parallelt med bordets langside. Avstanden mellom håndledd og skulder kan ikke være mindre enn en knyttneves størrelse. Konkurransen starter når dommeren sier «Ready-Go». Det er tillatt å vri håndleddet, denne teknikken kalles «Kroken». Det er mange som tror at dette ikke er lov. Utøverne er også tillatt å flytte albuen fritt rundt på bordet, så lenge de holder seg innenfor albueputens grenser. Detter albuen utenfor puten, eller blir løftet over puten får man en advarsel. To advarsler gir tap. Den utøveren som får motstanderen i langputene vinner.
  17. Bordtennis eller badminton triksing.  Hold bordtennisballen eller badmintonfjæren så lenge som mulig ved å slå den med racketen.
  18. Hoppetau – antall krysshopp på ett minutt.
  19. Sykkelbalanse. Marker to linjer med 6 meters avstand. Se hvem som bruker lengst tid på komme til andre siden.
  20. Tommel opp, tommel ned. Dette er faktisk noe man kan øve seg på og bli god i. KM- speideren forklarer aktiviteten her.
  21. Balansekonkurranse. To og to elever konkurrerer. Sett yttersiden av høyre bein mot hverandre. Hold hverandre i høyre arm. Når dommeren sier klar, ferdig gå, så er det om å få hverandre ute av stilling. Den som først må løfte ett av beinene, har tapt. Finalen er en utslagskonkurranse.
  22. Tre på rad. La elevene spille det på vanlig måte. Tegn spillebrettet med kritt og bruk steiner og pinner som spillebrikker. Finalen kan være en turnering. For å få inn mer aktivitet så kan det spilles med lag, som en stafett. Den forklares i Aktivitetsbasen. Her finner dere også forklaring på bondesjakk eller fire på rad
  23. Baklengsløp. Hvis det er mulig å løpe rundt skolen, så er dette en fin løype. Hvor raskt kan man løpe denne løypa baklengs?
  24. Blindeveiledning. Lag en enkel hinderløype. To elever samarbeider. Den som skal gjennom løypa har bind foran øynene og den andre veileder hvor den skal gå. I løpet av uken kan de øve i egne løyper. La finaleløypa være en de ikke har sett før.
  25. Hoppetau – antall dobbelt-hopp på ett minutt.
  26. Ballong i lufta. Blås opp en ballong. Avgrens et område som man skal holde seg innafor. La gjerne fire elever være på lag. hvor lenge klarer de å holde ballongen i lufta og innenfor området. Set gjerne regler for hvor mange touch man kan ha før noen andre må ta over. Blir det for enkelt så kan man si at man ikke kan bruke armene, kun hode og bein.
  27. Frakting av ball uten å bruke hendene. Marker en lengde på ca. 30 meter. Bruk en litt myk ball. To elever samarbeider. Elevene løper tre lengder. Første lengde skal elevene stå rygg mot rygg og ha ballen mellom seg. Neste lengde skal de stå skulder mot skulder og ballen mellom dem. Siste runde skal ballen være mellom hodene (panne mot panne). Hvis ballen går i bakken, må de starte den lengden på nytt.
  28. Planken, Hvem kan stå lengst i planken? Hvis noen slår rekorden, kommer de for sent til neste time.
  29. Nord, sør, øst og vest. Bruk et område som er avgrenset med fire rette linjer (håndballbane, ballbinge, gymsal). Hvis man er heldig kan man bruke de riktige himmelretningene. Vær sikker på at elevene vet hvilken retning som representerer nord, sør, øst og vest. Start med to tester. Alle elevene starter i midten. Si for eksempel øst. Alle elevene skal ta i den veggen eller løpe over den linja. Den som kommer sist er ute av leken, men start som sagt med to tester. Si en ny himmelretning, og alle løper dit. Fortsett til det kun er en igjen. Man kan gjøre det samme med uttrykkene fra båter: baugen, akter, barbord og styrbord.
  30. Basketball/ knockout eller Lightning. Har dere en basketballkurv i skolegården kan dere ha vanlig straffekonkurranse eller spille Lightning. Dette spilles ved at alle som er med stiller i en kø fra straffemerket. De to første har en ball hver. Første kast kastes fra straffemerket, hvis man bommer kan man gå nærmere på de neste kastene. Når den første har kastet, så kan den neste starte. Hvis man treffer kurven, henter man ballen og gir den til den neste i køen. Hvis en som er etter deg i køen treffer kurven før deg, så er du ute av spillet. Fortsett til det kun er en igjen. Reglene er godt forklart i denne videoen
  31. Menneskepyramide. Hvilken klasse kan bygge den høyeste menneskepyramiden. De kan velge om de står på alle fire på rekke eller på beina i sirkel. Friskolen har mange eksempler.
  32. Hoppetau – gi ett poeng for vanlige hopp, to for hopp bakover, tre for krysshopp og fire for dobbelthopp. Hvor mange poeng får de på ett minutt.
  33. Frisbee over en fotballbane. 5 elever er på lag. De skal sende en frisbee fra mål til mål på en fotballbane frem og tilbake tre ganger. De kan stille seg hvor de vil på banen. De kan ikke bevege seg med frisbee’en og den kan ikke gå i bakken – da må de starte fra nytt på den lengden. Hvem bruker kortest tid.
  34. Konglehenting- stafett. Tre elever er på lag. Tre kongler/erteposer ligger 20 meter fra start, tre ligger 40 meter unna og tre ligger 60 meter unna. Man kan kun hente en hver gang og man veksler på vanlig måte. Men elevene kan velge hvilken rekkefølge de henter konglene i og om noen skal løpe flere ganger enn de andre.

 

Flere nyheter

Friluftslivets uke: Gratis aktivitetshefte til skole, barnehage og SFO

Last ned Norsk Friluftslivs gratis aktivitetshefte med tips til lærerike og morsomme ting å gjøre med barna i Friluftslivets uke.

TeachOUT – appen som får elevene ut

Det er lett å tenke at digitale ferdigheter er en motsetning til å bruke naturen som læringsarena. Appen TeachOUT er et godt eksempel på at de to kan kombineres.

Gi alle lærere muligheten til å bli trygge på uteskole

Naturen kan brukes som læringsarena for flere ting enn friluftslivferdigheter.
Forfatter: Gunhild B. Størseth
Først publisert som debattinnlegg i Utdanningsnytt.no