Mer friluftsliv i kroppsøving?

Publisert – Sist oppdatert 22.04.2020

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Lek i naturen er viktig for barns læring – og forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terreng, berøringer av vind, kulde, vann og sol blir stadig viktigere for barn. Særlig med endringene i barns og unges tidsbruk fra fri bevegelseslek ute til stillesittende, digitalisert lek inne.

Les artikkelen «Lek og friluftsliv som læringsrom i kroppsøving» Av Jorunn Spord Borgen, Kirsti Gurholt Pedersen og Gunn Engelsru.

Illustrasjonsfoto: Tania Bækkevold/Biofoto

Flere nyheter

Friluftslivets uke: Gratis aktivitetshefte til skole, barnehage og SFO

Bestill Norsk Friluftslivs gratis aktivitetshefte med tips til lærerike og morsomme ting å gjøre med barna i Friluftslivets uke.

Kurs: Naturen som læringsarena i alle fag, Breivoll gård 8. og 10. juni

Velkommen til kurs for alle som har undervisningen med barn og unge i naturen.
Det siste året har vi alle fått erfare hvor viktig det er å ta i bruk naturen som læringsarena.
Det har vært viktig som et smittevernstiltak, men har også mange andre positive effekter på læring, sosialisering og fysisk og psykisk helse.
Dette er kurset for dere som enten trenger opplæring i uteundervisning eller bare påfyll og inspirasjon til videre bruk av naturen.

TeachOUT – appen som får elevene ut.

Det er lett å tenke at digitale ferdigheter er en motsetning til å bruke naturen som læringsarena. Her er et verktøy som kombinerer disse to.