Mer friluftsliv i kroppsøving?

Publisert – Sist oppdatert 22.04.2020

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Lek i naturen er viktig for barns læring – og forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terreng, berøringer av vind, kulde, vann og sol blir stadig viktigere for barn. Særlig med endringene i barns og unges tidsbruk fra fri bevegelseslek ute til stillesittende, digitalisert lek inne.

Les artikkelen «Lek og friluftsliv som læringsrom i kroppsøving» Av Jorunn Spord Borgen, Kirsti Gurholt Pedersen og Gunn Engelsru.

Illustrasjonsfoto: Tania Bækkevold/Biofoto

Flere nyheter

Hurra: enmetersregelen er borte.

Endelig kan klassene være samlet igjen. Det betyr også at man kan bruke leker og samarbeids-øvelser som krever kontakt. På grunn av at det har vært oppfordret til økt bruk av uteskole, har vi vært bevisste på hvordan man kan legge inn fagstoff i denne undervisningen. Nå som det nærmer seg sommerferien og klassene må bli "kjent" igjen mener vi det bør være rom for lek og moro.

Kurs: Naturen som læringsarena i alle fag. 23. og 25. juni.

Trenger dere påfyll etter et tøft og annerledes skolehalvår? Vil dere ha tips og ideer til uteskole? Vil dere avrunde arbeidsåret sammen med gode, engasjerte kolleger? Da er dette kurset for deg!
Skal du jobbe som ledere på sommerleir for barn, der temaet er friluftsliv - da passer dette også for deg!

La barna bli naturvakter

Gjennom et aktivitetsprogram blir barna eksperter på allemannsretten.