Mer friluftsliv i kroppsøving?

Publisert – Sist oppdatert 22.04.2020

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Lek i naturen er viktig for barns læring – og forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terreng, berøringer av vind, kulde, vann og sol blir stadig viktigere for barn. Særlig med endringene i barns og unges tidsbruk fra fri bevegelseslek ute til stillesittende, digitalisert lek inne.

Les artikkelen «Lek og friluftsliv som læringsrom i kroppsøving» Av Jorunn Spord Borgen, Kirsti Gurholt Pedersen og Gunn Engelsru.

Illustrasjonsfoto: Tania Bækkevold/Biofoto

Flere nyheter

UkasUteUndervisningsUtfordring

Mange tok utfordringene i julekalenderen på strak arm. Vi fikk også tilbakemeldinger om at det var godt med konkrete tips til aktiviteter som kunne brukes på uteskole eller i pauser i andre fag. Vi vil derfor viderefører dette i 2021 som ukesoppdrag.

Ukas aktivitet!

Nytt år, nye muligheter. Dette er en enkel måte å få elevene til å være aktive i løpet av skoledagen. Alt man trenger er å informere om hva som er ukas aktivitet og passe på at eventuelt utstyr er tilgjengelig.

Salten Friluftsråd

På siden til Salten Friluftsråd finner dere mange tips til aktiviteter året rundt.
De har laget et hefte som heter Bær(e)kraft, der de bruker aktiviteter med bær til å snakke om bærekraft.
Dette passer for både barnehager og barnetrinnene på skolen.