Mer friluftsliv i kroppsøving?

Publisert – Sist oppdatert 22.04.2020

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Lek i naturen er viktig for barns læring – og forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terreng, berøringer av vind, kulde, vann og sol blir stadig viktigere for barn. Særlig med endringene i barns og unges tidsbruk fra fri bevegelseslek ute til stillesittende, digitalisert lek inne.

Les artikkelen «Lek og friluftsliv som læringsrom i kroppsøving» Av Jorunn Spord Borgen, Kirsti Gurholt Pedersen og Gunn Engelsru.

Illustrasjonsfoto: Tania Bækkevold/Biofoto

Flere nyheter

Skoleelever fikk bedre språk når de var tett på naturen

Når deler av norskopplæringa foregår ute i naturen, får elevene utviklet sine språkferdigheter slik at tekstene de skriver både blir mer detaljrike og mer presise.

Turmat fra hele verden – et inkluderingsverktøy

Med Turmat fra hele verden bygger vi bro mellom norsk turkultur og internasjonal matkultur. Bestill gratis veiledningshefte her!

Undervisningsopplegg om allemannsretten hos Salaby

Norsk Friluftsliv, Gyldendal og flere friluftsorganisasjoner har utviklet et tverrfaglig undervisningsopplegg om allemannsretten. På sidene finner du lærerveiledninger, komplett med kompetansemål, og forslag til opplegg for alt fra enkelttimer til heldagsopplegg og overnattingsturer.