Mer friluftsliv i kroppsøving?

Publisert – Sist oppdatert 22.04.2020

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Lek i naturen er viktig for barns læring – og forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terreng, berøringer av vind, kulde, vann og sol blir stadig viktigere for barn. Særlig med endringene i barns og unges tidsbruk fra fri bevegelseslek ute til stillesittende, digitalisert lek inne.

Les artikkelen «Lek og friluftsliv som læringsrom i kroppsøving» Av Jorunn Spord Borgen, Kirsti Gurholt Pedersen og Gunn Engelsru.

Illustrasjonsfoto: Tania Bækkevold/Biofoto

Flere nyheter

Kurs: Naturen som læringsarena i alle fag. 28.september

Trenger dere påfyll og inspirasjon til å møte høsten og Fagfornyelsen? Sammen med engasjerte kolleger får dere tips om aktive undervisningsmetoder, høsting og bruk av tang, orienteringsaktiviteter som fenger elevene og hvordan bruke skogen og fjæra til tverrfaglig læring. Få med deg en kollega og meld deg på!

Foto: Liv Runi Antonsen

Marker friluftslivets uke på skoler og i barnehager!

Mange av dere bruker naturen som læringsarena allerede, men trenger litt påfyll og tips om nye aktiviteter. Noen av dere har vært lite i naturen med barna og elevene og trenger motivasjon til å komme igang. Friluftslivets uke er svaret for begge gruppene.

App-moro om allemannsretten i Friluftslivets uke

Med appen TeachOUT kan du utforske naturen mens du lærer om allemannsretten. Sjekk om det finnes en løype i nærheten av der du bor!