Aktivitetstips for utdanningsmål

Aktivitetsforslag for: Utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane

Veksling. Denne aktiviteten har noen vært borti tidligere med sparegris og penger. Nå brukes det mindre kontanter samtidig som elevene like godt kan lære at de egentlig er representanter for noe annet. Da kan vi like gjerne bruke ting fra naturen. La to og to elever spille mot hverandre (kan gå med tre også). De lager hver sin ring på bakken. I ringen legger de fem kongler, tre kvister og tre blomster. Konglene representerer enere, pinnene femmere og blomstene tiere. Velg gjerne andre ting, hvis dere ikke har tilgang på dette. Hver gruppe har en terning. Den første starter med å kaste terningen. Den skal da få verdien av tallet på terningen fra den andre. Så er det den andre sin tur til å kaste terningen og skal få verdien av dette tallet. Det blir fort behov for å veksle inn for å få gitt riktig sum. Bestem hvor lenge de skal spille før de sjekker hvem som vinner. Varier spillet med forskjellige representanter og verdier, og bruk to terninger for å få høyere tall.

Første gruppe til å få svaret. Del elevene inn i grupper (Helst ikke mer en fem i hver gruppe). Legg en kortstokk utover med billedsiden ned, et stykke fra elevene. Første oppgaven kan for eksempel være at summen av to kort skal bli 14. En fra hver gruppe løper bort og henter ett kort hver (ikke lov å bytte kort) og tar det med til gruppen sin. Den veksler med nestemann som løper ut og tar med seg ett kort. Hvis summen av disse to kortene blir 14 har de antagelig vunnet. Hvis de ikke blir 14, så løper nestemann ut og henter et nytt kort. De sjekker om dette kortet passer med noen av de de hadde fra før. Første gruppe som har to kort som blir 14 til sammen har vunnet den runden. Legg ut kortene igjen og gi en ny oppgave. Det kan være at tre kort skal ha en spesiell sum eller at ett kort minus et annet skal gi en sum. I denne oppgaven regner elevene mye mer enn de tror.