
Aktivitetsforslag for: Undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer
Denne oppgaven fra DNT har som mål å lære begreper, men det handler like mye om å dele sanseerfaringer. Elevene skal holde ting fra naturen i hendene (bak ryggen) og fortelle det de kjenner.
Dere kan lære navn på forskjellige trær ved å se på formene til bladene og kjenne på overflaten. Alm og hassel kan se like ut, men Alm har korte, stive hår og ru overflate. Bladstilken er
dessuten svært kort, og bladbasisen er skjev. Disse trekkene er bakgrunnen for huskeregelen «tante Alma har skjev rygg og ru kinn». Klarer elevene å bestemme de forskjellige trærne med bind for øynene – kun ved å kjenne og lukte på bladene?
Lag kort med høstblader ved å lime bladene på kartong eller bruke kontaktpapir eller ved å tegne rundt. Store blader med fin form og tydelige bladnerver (f.eks. lønn) kan males på undersiden med et tynt lag med maling. Press bladet med malingsiden ned på et ark, så får dere et fint avtrykk av bladets nervemønster.