Aktivitetstips for utdanningsmål

Aktivitetsforslag for: Ordne tal, mengder og former ut frå eigenskapar, samanlikne dei og reflektere over om dei kan ordnast på fleire måtar

Dere finner mye i naturen som kan sorteres etter størrelse, egenskaper, farger o.l.

La elevene samle mange forskjellige ting i en kasse. Etterpå kan de sortere dem slik de vil og forklare hvilket system de har brukt.

Hvis man skal telle opp store mengder av noe, så ser de også at det kan være lurt å gruppere tingene i mindre grupper (ofte 10 og 10 sammen), men la dem finne ut av det selv.

En lek som kan kreve en slik opptelling er Posejakten: Det passer å leke denne i skogen i et begrenset område.  To elever har en pose hver. Alle de andre finner en kongle hver som de holder i hånden. På signal fra læreren starter elevene med pose jakten på de andre elevene. hvis de klarer å ta på en elev, så får de konglen denne hadde og legger den i posen. Eleven som gav bort konglen sin plukker opp en ny og er fremdeles med i leken. Posejegerne fortsetter å ta elever (og få kongler) i f. eks fem minutter. Da teller man opp konglene de har fått samlet og den som har flest, blir rundens vinner. To nye elever får posene og konkurrerer mot hverandre. Det som er fint med denne leken er at ingen går ut, men er med hele tiden.