Aktivitetsforslag for: 4. Lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng
Begynn med å tegne skolegården. De yngste plasserer bygninger, trær, gjerder og lekeapparater. De eldre barna er mer nøyaktige med målestokk, høydekurver og korrekte kart-tegn.
Dersom man er i skogen, kan man avgrense et større område elevene kartlegger. Det kan være lurt at flere jobber sammen.
Gode kartlesere får et indre tredimensjonalt bilde når de ser på kart. Dette er en viktig egenskap når man skal velge ruter i naturen. Korteste strekning i luftlinje er ikke alltid den raskeste ruten i virkeligheten. En metode å trene opp denne egenskapen på, er å rute opp et kart. Del elevgruppen opp i mindre grupper. Hver gruppe får ett kart hver og informasjon om hvilken rute som er deres. Elevene skal nå lage en tredimensjonal figur av området deres. Dette kan gjøres ute, dersom man har tilgang på et sandområde eller myk jord. Elevene kan bruke pinner, steiner eller annet naturmateriale til blant annet å markere stier, fjell, vann og hus.
Her er en enkel opplæring i kartfargene, samt orientering av kartet fra DNT. De har også forslag til skolegårdsoppgaver og stjerneorientering.
I aktivitetsbanken til Orienteringsforbundet er det mange gode øvelser, med videoer, som gjør det enkelt å forstå oppgaven. Her er et utvalg: skattejakten, caps-stafett, fangeleken, mønsteret og tusenbeinet. Orienteringsforbundet har i de siste årene hatt ett prosjekt som heter skoleorientering.no hvor det stadig legges inn nye skolegårdskart. Du kan legge inn poster i din skolegård og printe ut kartene. Se inspirasjonsfilm HER Norges Orienteringsforbund har samlet mange gode aktivitetstips spesielt rettet mot dette læreplanmålet HER.
Denne filmen viser hvordan man bruker kart i byområder.