Aktivitetsforslag for: 10. Gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
Vi har fått lov til å vise dere et eksempel på hvordan man kan organisere overnattingstur med pakkeliste, mål og vurderingskriterier som er laget av Oddemarka skole. Bruk den som et utgangspunkt for deres tur.
Skogsbading er en moderne måte å finne roen på og reflektere over betydningen av naturopplevelser. I denne artikkelen kan dere lese mer om hva det er.
I veiledningen til friluftsliv valgfaget er det mange tips til aktiviteter gjennom hele året. Dette kan også brukes i kroppsøving.
Årstid | Rammer og ideer til aktiviteter |
---|---|
Høst | Opplæring utenfor klasserommets vante rammer krever en annen struktur. Det kan derfor være en god start å bruke de første ukene på høsten til ekskursjoner i nærområdet. Oppstarten handler om å tydeliggjøre faget, innarbeide gode rutiner og klargjøre forventninger til gjennomføringen. Elevene kan med fordel trekkes inn i planleggingsarbeidet. Se eksempel 1 nedenfor. |
Sen høst/tidlig vinter | Etter hvert som elevene har blitt bedre kjent i nærområdet og gode rutiner er innarbeidet, er det naturlig å ta tak i miljøspørsmål. Det er viktig å sørge for at det blir tid til aktiviteter før det kommer snø og is. Forslag til aktiviteter i oktober, november, desember:
|
Vinter | Forslag til aktiviteter, januar, februar og mars (april):
Lage snøhule eller levegg av snøblokker (iglo)
|
Vår |
Etter å ha hentet inn og bearbeidet informasjon om problemstillingen (se under sein høst/tidlig vinter), er elevene i stand til å vurdere informasjonen og foreslå, ev. gjennomføre tiltak. Aktiviteter om våren og sommeren:
|
Sommer | Etter et år med trening og opplæring i å ferdes i naturen kan en flott avslutning være en lengre tur med overnatting. Et slikt opplegg kan også fungere som en viktig tur for sluttvurderingen, særlig for kompetansemålene under hovedområdet friluftsliv. |