Aktivitetstips for utdanningsmål

Aktivitetsforslag for: 10. Forstå fleire typer kart og digitale verktøy og bruke dei til å orientere seg i kjende og ukjende miljø

Gode kartlesere får et indre tredimensjonalt bilde når de ser på kart. Dette er en viktig egenskap når man skal velge ruter i naturen. Korteste strekning i luftlinje er ikke alltid den raskeste ruten i virkeligheten. En metode å trene opp denne egenskapen på, er å rute opp et kart. Del elevgruppen opp i mindre grupper. Hver gruppe får ett kart hver og informasjon om hvilken rute som er deres. Elevene skal nå lage en tredimensjonal figur av området deres. Dette kan gjøres ute, dersom man har tilgang på et sandområde eller myk jord. Elevene kan bruke pinner, steiner eller annet naturmateriale til blant annet å markere stier, fjell, vann og hus. Hvis man gjør det inne kan man bruke modelleringsleire, Lego, isopor eller lignende. Når elevene er ferdige med sin modell kan de se på hverandres modeller og forsøke å finne ut hvilken rute de forskjellige gruppene har laget.

I aktivitetsbanken til Orienteringsforbundet er det mange gode øvelser, med videoer, som gjør det enkelt å forstå oppgaven. Her er et utvalg: skattejaktencaps-stafettfangelekenmønsteret og tusenbeinet. Orienteringsforbundet har i de siste årene hatt ett prosjekt som heter skoleorientering.no hvor det stadig legges inn nye skolegårdskart. Du kan legge inn poster i din skolegård og printe ut kartene.. Se inspirasjonsfilm HER  Norges Orienteringsforbund har samlet mange gode aktivitetstips spesielt rettet mot dette læreplanmålet HER. De har laget tre opplæringsfilmer i orientering som passer for litt eldre elever. #1 Hva er orientering #2 Kart og karttegn #3   Vurdering av veivalg..

For eldre elever kan det være nyttig å benytte seg av appen UsynligO . Her kan man lage en orienteringsløype uten å henge ut poster eller være redd for at postmarkeringer forsvinner. Elevene bruker mobiltelefonen til å finne frem og får et vibrasjons- og lydsignal når de er fremme ved posten. Det er også mulig å få hint og hjelp underveis.»

Tom Stiansen fra 71°nord forklarer bruk av kart og kompass i denne videoen.

Det kan være fint for dere å ta nett-kurset i kart og kompass og la elevene ta kurset som er beregnet på dem (som hjemmelekse?) Her er det et tips om et spill «Catching Features»  som lærer elevene å se sammenheng mellom kart og terreng. Det vil kanskje interessere de som liker å jobbe på data.