Aktivitetsforslag for: Beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
Vi tror at noe av det som gjør det vanskelig for barn og unge å konsentrere seg når de leser er det at de har for mye rundt seg som forstyrrer. Vi vil derfor anbefale å ta noen leseøkter ute i naturen. Hvis man går et stykke til det stedet man skal sette seg ned for å lese så gjør man det lettere for eleven å bruke tid på å sette seg inn i en bok og ikke bytte med en gang. Noen bøker trenger man litt tid på å «komme inn i». Hvis man alltid bytter bok på grunn av at man ikke liker de første sidene, så går man glipp av mange gode bøker. Mange elever har også behov for å fortelle om det de har lest til noen andre for å ha motivasjon til å lese videre. Det kan dere bruke tilbaketuren til. Hvis dere skal lese fagstoff, så kan dere gi ut lesestoffet og spørsmål til disse når dere har kommet frem til leseplassen. Elevene kan diskutere svarene på tilbakeveien. Det er også mange andre lesestrategier som kan testes ut når man sitter i naturen og leser.