La barna bli naturvakter

Publisert

Gjennom et aktivitetsprogram blir barna eksperter på allemannsretten.

I forbindelse med Friluftslivets år i 2015 utviklet Norsk Friluftsliv Naturvakt. Det er et aktivitetsprogram for barn, spesielt tilpasset for bruk i barnehager. Gjennom tilrettelagte oppgaver lærer barna om allemannsretten. De får også bruke naturen som læringsarena for kunnskap og mestring.

Populært blant barna

– Programmet er like aktuelt i dag som det var da vi lagde det for fem år siden, sier Tonje Refseth i Norsk Friluftsliv.

Hun forteller at dette har skapt et enormt engasjement blant barna som har vært med på programmet.

– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger, og opplegget har vært veldig populært, sier hun.

Alle barn som har fullført programmet får utdelt diplom.

– Mange av barnehagene har gjort dette til en høytidelig utdeling, og det har vært veldig stas for barna.

Naturvaktene skal lære videre til andre

Naturvakt starter med at barna får et brev fra Ugla. Ugla, som bor høyt oppe i et tre nær barnehagen, trenger hjelp. Han er den som følger med på alt som skjer ute i naturen og lærer alle som ferdes der om hvordan man oppfører seg når man er på tur.

Ugla inviterer barna til å bli hans Naturvakter. For å bli Naturvakt må barna gjennomføre en rekke oppdrag der de viser at de forstår hva man kan og ikke kan gjøre når man ferdes i naturen. Slik kan de lære dette videre til voksne og andre barn.

La barna bli naturvakter.

Flere nyheter

Friluftslivets uke: Gratis aktivitetshefte til skole, barnehage og SFO

Last ned Norsk Friluftslivs gratis aktivitetshefte med tips til lærerike og morsomme ting å gjøre med barna i Friluftslivets uke.

TeachOUT – appen som får elevene ut

Det er lett å tenke at digitale ferdigheter er en motsetning til å bruke naturen som læringsarena. Appen TeachOUT er et godt eksempel på at de to kan kombineres.

Gi alle lærere muligheten til å bli trygge på uteskole

Naturen kan brukes som læringsarena for flere ting enn friluftslivferdigheter.
Forfatter: Gunhild B. Størseth
Først publisert som debattinnlegg i Utdanningsnytt.no