FN-dagen

Publisert

FN-dagen kan markeres med en tur i nærområdet med bål og "turmat fra hele verden". Tur er en fin plass for dype samtaler for å løse verdensproblemer. Men først må man kjenne til aktuelle begreper. Vi vil derfor i denne artikkelen gi tips om hvordan man kan jobbe med begreper innen bærekraft på åtte forskjellige måter.

27 begreper man bør kunne om FN’s 17 bærekraftsmål på 8 forskjellige måter.

Her er en link til Loop-kortene fra undervisningsopplegget til FN-sambandet.

Bruk loop kortene:

  • Del ut kortene til alle elevene. Hvis man er færre enn 27 så kan noen elever få mer enn ett kort. En elev starter med å lese opp begrepet på sin lapp. Den eleven som har kortet med forklaringen på dette begrepet, leser opp forklaringen og så det begrepet som står på samme kort. Den eleven som har forklaringen på dette begrepet leser opp….. Det er viktig å presisere at elevene må følge med på alle begrepene, selv om man er ferdige med å bruke sitt kort. Vi kommer til å jobbe videre med disse begrepene på andre måter.
  • En annen måte å bruke disse kortene (da er det best at de er lagd slik at begrepene står på en side og forklaringen på den andre), er å legge alle kortene på bordet eller bakken med forklaringssiden opp. Hele gruppen står rundt. Hvis man har en stor gruppe, kan den deles i mindre grupper med en kortstokk hver. Det er viktigere å gjøre dette riktig, enn fort. Be dem om å ta opp ett kort (i en loop er det det samme hvor man starter). En leser høyt begrepet som står på dette kortet. Hele gruppen ser på kortene og blir enige i hvilken forklaring som passer til dette begrepet. Man tar så opp dette kortet og leser opp begrepet som står på baksiden. Hvis de gjør det riktig, skal alle kortene bli tatt opp. Stokk kortene og prøv på nytt. Etter hvert kan de se hvor raskt de kan gjøre dette.
  • Når elevene begynner å bli kjent med begrepene, kan den brukes som en stafett. Ha like mange sett med loopkortene som du har lag. Legg kortene utover et stykke fra elevene. Man kan enten samle kortene for hvert i eget område, blande dem med forskjellige farger for hvert lag eller ha samme farge for alle og på samme sted. Dette kan gi en variasjon i vanskelighetsgrad. Gi hver gruppe et startkort, der de skal lese begrepet. Første elev på laget løper ut for å finne kortet med forklaringen til dette begrepet. Når denne kommer tilbake til laget, gir den kortet til neste person i køen. Det er lov å diskutere med de andre på laget om løsningen, før man løper ut for å lete. Det går an at man bruker en kortstokk på flere grupper, men da må gruppen legge ut det kortet de har brukt i stedet for å samle på dem.
  • Legg loopkortene i riktig rekkefølge for deg selv. Ta ut samme antall kort som du har elever. Stokk disse kortene og del dem ut til elevene. De skal så stille seg på i riktig rekkefølge slik at man kan lese begrep og forklaring bortover rekken. Hvis man vil lage en konkurranse, så kan man dele i to lag. Gjør det gjerne flere ganger med nye kort. De fleste starter ett sted og bygger på bakover. Et tips til runde to er at man kan bygge på i begge endene.

Skriv ut kortene slik at begrep og forklaring står på hvert sitt kort.

  • La elevene få et begrepskort hver (de yngste bør også få forklaringene). La elevene få litt tid på å øve seg på å forklare begrepet. Når de kan det går de bort til en medelev, sier begrepet og forklaringen og lytter når den andre sier sitt begrep og forklaring til det. Deretter bytter de kort og går bort til en ny medelev med sitt nye begrep. Her gjentar de øvelsen. Det som er fint med denne øvelsen er at man må lytte godt når den andre snakker for å huske hva man selv skal forklare i neste omgang.
  • Legg kortene med begrep og tilhørende forklaring etter hverandre. Bruk antall kort som det er elver (er det oddetall elever, så blir du også med – må være partall). Stokk disse kortene og gi ett til hver elev. Alle elevene går rundt forteller hva det står på sin lapp slik at de får dannet par. Man kan ta tiden, dele ut nye kort og se om man gjør det raskere.
  • Legg kortene med begrep og tilhørende forklaring etter hverandre. Bruk antall kort som det er elver, minus en (er det partall elever, så blir du også med – må være oddetall). Stokk disse kortene og gi ett til hver elev. Da er det en elev som ikke får kort. Den skal være den som spiller memory. Elevene som har fått kort setter seg ned. Den som skal spille peker på en elev som reiser seg og leser det som står på kortet sitt. Spilleren peker så på en elev til som reiser seg og leser det som står på sitt kort. Hvis disse to passer sammen, har spilleren ett par. Hvis de ikke passer sammen, setter elevene seg igjen. Spilleren peker så på en ny elev. Slik fortsetter spillet helt til alle parene er satt sammen. Man kan også ha to eller tre elever uten kort, som konkurrerer mot hverandre. Hvis man får par, så kan man prøve på nytt. Hvis det ikke er par så går turen videre til nestemann i køen.
  • Del elevene inn i lag. Legg alle kortene med begrepene ett stykke fra dem til venstre og alle kortene med forklaringene ett stykke fra dem til høyre. En elev fra hvert lag løpet ut og henter ett kort med begrep hver. De løpet tilbake til laget sitt og snakker om hva dette begrepet betyr før en annen elev løpet til plassen med forklaringen, for å finne riktig kort. Denne eleven løper tilbake til laget med det kortet den mener er riktig. Hvis laget er enig i det, så løper en ny elev ut for å hente et nytt begrep. Hvis de mener det er feil så løper en ut med det kortet og henter et annet de mener er riktig. Det er om å gjøre for lagene å samle flest par. Man kan gi minus for feil par.

Flere nyheter

Kurs: Naturen som læringsarena i alle fag. 28.september

Trenger dere påfyll og inspirasjon til å møte høsten og Fagfornyelsen? Sammen med engasjerte kolleger får dere tips om aktive undervisningsmetoder, høsting og bruk av tang, orienteringsaktiviteter som fenger elevene og hvordan bruke skogen og fjæra til tverrfaglig læring. Få med deg en kollega og meld deg på!

Foto: Liv Runi Antonsen

Marker friluftslivets uke på skoler og i barnehager!

Mange av dere bruker naturen som læringsarena allerede, men trenger litt påfyll og tips om nye aktiviteter. Noen av dere har vært lite i naturen med barna og elevene og trenger motivasjon til å komme igang. Friluftslivets uke er svaret for begge gruppene.

App-moro om allemannsretten i Friluftslivets uke

Med appen TeachOUT kan du utforske naturen mens du lærer om allemannsretten. Sjekk om det finnes en løype i nærheten av der du bor!