Få elevene som har hjemmeskole ut i løpet av dagen!

Publisert

Det går igjen mot nedstenging av skoler eller hjemmeundervisning for enkelte klasser på grunn av den økte koronasmitten. I motsetning til utbruddet i mars, så går det nå mot mørkere tider og mindre dagslys. Det er derfor ekstra viktig at det legges inn uteskole eller uteaktiviteter i løpet av skoledagen.

Det er mange gode grunner til å ha uteskole til «vanlig». Dere finner en del av dem i Utdanningsdirektoratet sin artikkel «Uteskole» . I tillegg blir det ekstra viktig i tiden fremover for at elevene skal få utnytte den korte tiden med dagslys.

Ta tilbake skoleveien!

En negativ konsekvens av hjemmeskole og hjemmekontor er at den er hjemme. Vi tenker ikke til vanlig at vi driver fysisk aktivitet når vi dra til skolen eller jobben. Men selv den korte turen til bussen merkes når den blir borte i uker eller måneder. For mange elever er dette den eneste faste fysiske aktiviteten de har i løpet av uken.

Det kan være lurt å la elevene gå frem og tilbake til skolen i løpet av dagen, selv om de ikke skal ha undervisning der. La dem gjerne gjøre det til forskjellige tider. Legg ut et ark som de kan skrive navnet sitt på. Sammen med dette kan dere legge ut en litt morsom oppgave eller rebus som de må løse og sende deg svaret på i løpet av dagen. La gjerne elevene sende deg forslag til rebuser og gåter som du kan bruke.

Hvis elevene har forskjellig lengde på skolevei eller er avhengig av kollektivtransport, så kan dere finne ut hvor lang skolevei den enkelte har og be alle lage seg en gå runde som er like lang som den lengste (eller gjennomsnittet). Elevene som deltok i MatteMaraton i mai måtte i tillegg til å løse en maraton oppgaver bevege seg en maraton. Hva med å gjennomføre en novembermaraton?

Posten kommer alltid frem – finn frem til posten

I nærheten av skolen kan det legges ut en natursti med oppgaver og spørsmål. Hvorfor ikke legge ut ukesprøven her, hvis dere pleier å ha det.

Har dere eldre elever som kan bruke mobiler så kan dere bruke TeachOUT i stedet. Da kan dere sitte hjemme og legger ut digitale poster med spørsmål. Dere har da oversikt over hvilke elever som har vært ute og om de har klart oppgavene. Dette er en app som det er gratis å laste ned for elevene og for dere å lage løyper. Det står mer informasjon om TeachOUT og hvordan dere kan få brukertilgang her.

En annen måte å slippe å sette opp og ta ned poster for hver gang, er å lage gateorientering der svaret/kodene på postene er skilt som allerede står der. Det kan være husnummer, navn på butikk, pass deg for hunden skilt, gatenavn og lignende. Dere kan også involvere elevene i å lage og sette ut poster. Hver elev lager en post med en oppgave (la dem få en plastlomme med hull) som de legger ut i nærheten av der de bor. Postplasseringen kan settes inn på et felles kart eller beskrives tydelig. I løpet av uken kan de samle poeng etter hvor mange av de andres poster de finner.

Bruk ellers opplegg som lokale aktører allerede har laget. En del steder har man valgt å forlenge sesongen på turorientering, stikkut turer, stolpejakt og lignende. Andre steder har de i år valgt å også lage egne opplegg for vintersesongen.

Vi vil selvfølgelig også oppfordre dere til å la elevene prøve ut vanlig orientering. For mange er det ekstra moro å finne de fysiske postene. Det kan hende dere finner kart over deres skolegård på skoleorientering.no. Uansett finner dere mange gode aktiviteter der.

Det siste postforslaget vi vil komme med er ikke å finne poster, men å lage bilder. Ved å bruke Strava når man går eller løper så vil ruten bli markert med en rød strek. Her er en artikkel fra Aftenposten med bilder som kan inspirere. Det har stått artikler i lokalaviser der elever har løpt en traktor, syklet en dame eller skøytet et hjerte.

Da skolene stengte ned i mars skrev vi en artikkel med tips om hvordan man kunne være fysisk aktiv og ha gym hjemme. Her er det en del stafetter  som er omgjort fra å konkurrere mellom lag til å ta tiden på seg selv.

Faglige uteoppgaver.

Det er mye faglig man kan gjøre utendørs. Dere finner mange forslag til det i Årshjulet for uteskole og Fagfornyelsen. Vi vil trekke frem noen tema som er ekstra aktuelle nå. For det første kan elevene gå ut for å se hvordan naturene forbereder seg på vinteren og lære om hvordan planter, dyr og insekter overlever den kalde og mørke tiden. Mange av våre løsninger har vi hentet fra naturen. I år kan vi dessverre ikke gjøre som mange fuglearter – å dra sørover. Klarer dere i stedet å finne ut hvilke fuglearter som er hos dere nå? Hvorfor drar de ikke sørover?

En annen ting dere kan jobbe med nå er: vannets egenskaper. Mye av det som er spesielt med vann er at det i fast form (is) oppfører seg annerledes enn de fleste andre stoffer. Når temperaturen er under 0°C har vi nok av forskningsmateriale.

Det generelle bålforbudet er opphevet. Hvis elevene er gamle nok og de har lært bålvettreglene, kan de lære å lage bål og lage mat på bål. Det kan være lurt om de tar med seg foresatte på dette. På den måten kan de gjøre noe sammen og det kan hende at de  foresatte har like stort behov for å lære dette.

Det siste temaet vi vil tipse om her er juletradisjoner, gamle og nye. Spesielt vil vi oppfordre dere til å finne frem til hyggelige ting som kan gjennomføres med de smittevernsrestriksjonene vi har nå. Nordmenn er kjent for å klare å kose seg og finne lysglimt selv i den mørke og kalde årstiden. Det at vi går ut i naturen og er aktive hele året gir oss bedre fysisk og psykisk helse. Dette er viktig kunnskap som dere kan lære elevene.

Pass på at dere selv også får kommet dere ut i dagslyset, får litt fysisk aktivitet og koser dere masse.

 

 

 

Flere nyheter

En novembergave til alle skoler og barnehager som bruker naturen som læringsarena.

Ønsker dere papirutgaven av tipsheftet "Naturen som læringsarena"?

Uteundervisningskalender.

Liker du å ta med elevene ut, og klarer du å hive deg rundt å bli med på noe du ikke har planlagt? Da har dere 15 muligheter til å vinne 1000 kroner i desember.

FN-dagen

FN-dagen kan markeres med en tur i nærområdet med bål og "turmat fra hele verden". Tur er en fin plass for dype samtaler for å løse verdensproblemer. Men først må man kjenne til aktuelle begreper. Vi vil derfor i denne artikkelen gi tips om hvordan man kan jobbe med begreper innen bærekraft på åtte forskjellige måter.