Artikler/forskning

En novembergave til alle skoler og barnehager som bruker naturen som læringsarena.

Ønsker dere papirutgaven av tipsheftet "Naturen som læringsarena"?

Uteundervisningskalender.

Liker du å ta med elevene ut, og klarer du å hive deg rundt å bli med på noe du ikke har planlagt? Da har dere 15 muligheter til å vinne 1000 kroner i desember.

Få elevene som har hjemmeskole ut i løpet av dagen!

Det går igjen mot nedstenging av skoler eller hjemmeundervisning for enkelte klasser på grunn av den økte koronasmitten. I motsetning til utbruddet i mars, så går det nå mot mørkere tider og mindre dagslys. Det er derfor ekstra viktig at det legges inn uteskole eller uteaktiviteter i løpet av skoledagen.

FN-dagen

FN-dagen kan markeres med en tur i nærområdet med bål og "turmat fra hele verden". Tur er en fin plass for dype samtaler for å løse verdensproblemer. Men først må man kjenne til aktuelle begreper. Vi vil derfor i denne artikkelen gi tips om hvordan man kan jobbe med begreper innen bærekraft på åtte forskjellige måter.

Kurs: Naturen som læringsarena i alle fag. 28.september

Trenger dere påfyll og inspirasjon til å møte høsten og Fagfornyelsen? Sammen med engasjerte kolleger får dere tips om aktive undervisningsmetoder, høsting og bruk av tang, orienteringsaktiviteter som fenger elevene og hvordan bruke skogen og fjæra til tverrfaglig læring. Få med deg en kollega og meld deg på!

Foto: Liv Runi Antonsen

Marker friluftslivets uke på skoler og i barnehager!

Mange av dere bruker naturen som læringsarena allerede, men trenger litt påfyll og tips om nye aktiviteter. Noen av dere har vært lite i naturen med barna og elevene og trenger motivasjon til å komme igang. Friluftslivets uke er svaret for begge gruppene.

App-moro om allemannsretten i Friluftslivets uke

Med appen TeachOUT kan du utforske naturen mens du lærer om allemannsretten. Sjekk om det finnes en løype i nærheten av der du bor!

Hurra: enmetersregelen er borte.

Endelig kan klassene være samlet igjen. Det betyr også at man kan bruke leker og samarbeids-øvelser som krever kontakt. På grunn av at det har vært oppfordret til økt bruk av uteskole, har vi vært bevisste på hvordan man kan legge inn fagstoff i denne undervisningen. Nå som det nærmer seg sommerferien og klassene må bli "kjent" igjen mener vi det bør være rom for lek og moro.

La barna bli naturvakter

Gjennom et aktivitetsprogram blir barna eksperter på allemannsretten.

Tema for uke 21: Mangfold i naturen.

Våren er en spennende og viktig tid. Dette er tiden da planter spirer og gror og dyr og insekter blir synlig igjen. Det er også en viktig tid for reproduksjon av arter. Hvor mange arter finnes det? Hvorfor har man så mange forskjellige arter?

Lær om allemannsretten med disse undervisningsoppleggene

Nå har elevene mer undervisning ute, og da passer det å lære om hvilke rettigheter og plikter vi har i naturen. Her er tips til hvordan det kan gjøres.

Nå har lærerne en gyllen mulighet

Mer utetid vil gi elevene en bedre skolehverdag.
Artikkelen ble først publisert på utdanningsnytt.no torsdag 23. april 2020.

Syv tips til uteskole denne våren

Norske elever skal ha mer uteundervisning denne våren for å forhindre smitte. Her er enkle tips fra Norsk Friluftsliv til hvordan man flytter undervisningen ut.

La barna høste kunnskap i naturen

Barn tilbringer mindre tid i naturen enn tidligere, og stadig færre voksne har et forhold til det matfatet naturen faktisk er. Så hva skjer når en barnehage setter høsting på agendaen?

Lærte bedre med undervisning ute

Siden 2014 har forskere ved Høgskulen i Sogn og Fjordane sett på hvordan økt fysisk aktivitet gjorde utslag i læringen, i en studie kalt Active Smarter Kids (ASK).

Mer friluftsliv i kroppsøving?

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Uteskole – hvorfor det?

Hva er målet med å bruke uteskole som arena for læring i skolen? Har man vitenskapelig belegg for å si at barn får viktig læring og mestring når de er ute i aktivitet i stedet for inne i klasserommet?

Tekst: Hanne Kummenje Kilskar. Artikkelen ble først publisert i bladet Utdanning.
Illustrasjon: Tone Lileng

Vil ha flere hytter i trærne

Barn leker aller helst i naturområder dersom de kan velge, mener forsker som har studert tiåringer i lek.

Tekst: Lars Arve Olsen, Universitetet i Agder. Saken ble opprinnelig publisert på forskning.no

Hvorfor uteundervisning?

Uteundervisning, utvidet klasserom, feltarbeid, bedriftsbesøk og museumsbesøk er bare noen få ord som beskriver skoleundervisning utenfor klasserommet. I denne artikkelen brukes uteundervisning som en felles benevning for all skoleundervisning som skjer utenfor klasserommet.