Nyheter

Her finner du nyheter knyttet til naturen som læringsarena. Det kan være kurs, kronikker eller inspirasjon knyttet til temaet.

Få elevene ut, i alle fag!

Skolen har et stort potensial til å benytte seg av uteskole i andre fag enn kroppsøving og naturfag.

KOMMENTAR: En mer praktisk skole krever mye mer enn utstyr

120 millioner til nytt utstyr til skolene er bra. Men når skal lærerne få kompetansen de trenger til å sikre elevene mer praktisk undervisning?

KOMMENTAR: Uteskole må inn i lærerutdanningen

Regjeringen vil snu studentflukten fra lærerutdanningen, og gjøre elevenes skolehverdag mer praktisk, variert og undrende. For å få til det, må de åpne dørene til naturens klasserom.

Lærer å bruke naturen som klasserom: – Dette er framtiden

Nylig fikk 320 gira lærerstudenter opplæring i uteskole, i regi av Norsk Friluftsliv og Høgskulen på Vestlandet. Målet er at dette skal bli normen for alle lærere i Norge.

Uteskole påvirker barns hjernemodning og motvirker biologisk stress

Norsk forskningsprosjekt er verdens første til å undersøke effekten av uteskole på hjernemodning og stress hos elever. Funnene er slående

Regionale seminar om naturen som læringsarena

Norsk Friluftsliv og medlemsorganisasjonene inviterer til praktiske og inspirerende seminar for lærere og andre ansatte i skolen.

Skoleelever fikk bedre språk når de var tett på naturen

Når deler av norskopplæringa foregår ute i naturen, får elevene utviklet sine språkferdigheter slik at tekstene de skriver både blir mer detaljrike og mer presise.

Undervisningsopplegg om allemannsretten hos Salaby

Norsk Friluftsliv, Gyldendal og flere friluftsorganisasjoner har utviklet et tverrfaglig undervisningsopplegg om allemannsretten. På sidene finner du lærerveiledninger, komplett med kompetansemål, og forslag til opplegg for alt fra enkelttimer til heldagsopplegg og overnattingsturer.

Forum for Friluftsliv i Skolen 25. november 2022

25. november i år ble det holdt Forum for Friluftsliv i Skolen. Norsk Friluftsliv inviterte sektorer som jobber i krysningspunktet mellom natur, friluftsliv og skole til en dag fylt av gode synergier.

En oppvekst på døde underlag

Uten levende uteområder med gjørme, gress og trær, går barna glipp av en viktig lærdom: at de selv er med på å forandre verden.

Uteskole – Hvordan bruke uteskole for å støtte elevenes læring?

Natur og uterom gir mange muligheter som faglig og sosial læringsarena.

Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?

Både dybdelæring og uteskole er i vinden i norsk skole. Øystein Winje har gjennomført et doktorgradsprosjekt om dette, og her er hans funn.

KOMMENTAR: Nå må vi tørre å tenke utenfor klasseroms-boksen

Skolenes jobb framover er å reetablere de trygge, sosiale felleskapene som unge har savnet i 2,5 år. For å klare det har de alt å vinne på å ta elevene med ut.

Fem anbefalinger for bedre uteområder i skoler og barnehager

Våren 2023 skal regjeringen legge frem ny stortingsmelding om folkehelse. Den nasjonale arbeidsgruppen for bedre uteområder i skoler og barnehager har spilt inn fem anbefalinger som vi mener bør tas med i folkehelsemeldingen .

Seminar på Dyrkolbotn leirskole: Naturen som læringsarena

28. september kan du bli med på seminar på Dyrkolbotn leirskole, i regi av Norsk Friluftsliv og 5 av de store friluftslivsorganisasjonene.

Ta elevene med på en Tur med mening!

Har dere en sti, en skog eller et friluftsområde i nærheten av skolen eller barnehagen som trenger litt kjærlighet?

Seminar på Norsk skogmuseum: Naturen som læringsarena

31. august kan du bli med på seminar på Norsk skogmuseum i Elverum, i regi av Norsk Friluftsliv og 4 av de store friluftslivsorganisasjonene.

Seminar på Breivoll Gård: Naturen som læringsarena

7. juni kan du bli med på seminar på Breivoll Gård i Ås, i regi av Norsk Friluftsliv og seks av de store friluftslivsorganisasjonene.

Ser alltid etter spiselige vekster på tur

Visste du at det finnes mange spiselige ville vekster rett i nærheten av der du bor? Selvplukk-entusiast Kristin Helene Randulff Nielsen vil at du skal ta naturen med inn på kjøkkenet ditt.

KOMMENTAR: Naturen er en perfekt arena for dybdelæring

Når teoritungt fagstoff flyttes ut i den virkelige verden, får elevene lære med alle sansene. Slik gir naturen som læringsarena en unik mulighet for dybdelæring i praksis.

Seminar på eventyrlige Skaret: Naturen som læringsarena

24. mai kan du bli med på seminar på Skaret i Møre og Romsdal, i regi av Norsk Friluftsliv og seks av de store friluftslivsorganisasjonene.

Vestfold-skole med nytt uteklasserom: – Noe alle kommuner burde ha

Hof skoles nye utendørs klasserom i grønne omgivelser gir unike læringsmuligheter for elevene.

Forskning i Friluft 2021: Friluftsliv og høstingstradisjoner i 150 år

1. - 2. desember arrangerer Norsk Friluftsliv en stor forskningskonferanse med tema "Friluftsliv og høstingstradisjoner i 150 år".

Læring i friluft med Turmat fra hele verden

25. og 26. oktober inviterer Norsk Friluftsliv og Grenland Friluftsråd til praktiske kurs om læring i friluft for ansatte i SFO og grunnskole.

Gi alle lærere muligheten til å bli trygge på uteskole

Naturen kan brukes som læringsarena for flere ting enn friluftslivferdigheter.
Forfatter: Gunhild B. Størseth
Først publisert som debattinnlegg i Utdanningsnytt.no

Friluftslivets uke: Gratis aktivitetshefte til skole, barnehage og SFO

Last ned Norsk Friluftslivs gratis aktivitetshefte med tips til lærerike og morsomme ting å gjøre med barna i Friluftslivets uke.

Salten Friluftsråd

På siden til Salten Friluftsråd finner dere mange tips til aktiviteter året rundt.
De har laget et hefte som heter Bær(e)kraft, der de bruker aktiviteter med bær til å snakke om bærekraft.
Dette passer for både barnehager og barnetrinnene på skolen.

FN-dagen

FN-dagen kan markeres med en tur i nærområdet med bål og "turmat fra hele verden". Tur er en fin plass for dype samtaler for å løse verdensproblemer. Men først må man kjenne til aktuelle begreper. Vi vil derfor i denne artikkelen gi tips om hvordan man kan jobbe med begreper innen bærekraft på åtte forskjellige måter.

Foto: Liv Runi Antonsen

Marker friluftslivets uke på skoler og i barnehager!

Mange av dere bruker naturen som læringsarena allerede, men trenger litt påfyll og tips om nye aktiviteter. Noen av dere har vært lite i naturen med barna og elevene og trenger motivasjon til å komme igang. Friluftslivets uke er svaret for begge gruppene.

La barna bli naturvakter

Gjennom et aktivitetsprogram blir barna eksperter på allemannsretten.

Nå har lærerne en gyllen mulighet

Mer utetid vil gi elevene en bedre skolehverdag.
Artikkelen ble først publisert på utdanningsnytt.no torsdag 23. april 2020.

Syv tips til uteskole denne våren

Norske elever skal ha mer uteundervisning denne våren for å forhindre smitte. Her er enkle tips fra Norsk Friluftsliv til hvordan man flytter undervisningen ut.

La barna høste kunnskap i naturen

Barn tilbringer mindre tid i naturen enn tidligere, og stadig færre voksne har et forhold til det matfatet naturen faktisk er. Så hva skjer når en barnehage setter høsting på agendaen?

Lærte bedre med undervisning ute

Siden 2014 har forskere ved Høgskulen i Sogn og Fjordane sett på hvordan økt fysisk aktivitet gjorde utslag i læringen, i en studie kalt Active Smarter Kids (ASK).

Mer friluftsliv i kroppsøving?

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Uteskole – hvorfor det?

Hva er målet med å bruke uteskole som arena for læring i skolen? Har man vitenskapelig belegg for å si at barn får viktig læring og mestring når de er ute i aktivitet i stedet for inne i klasserommet?

Tekst: Hanne Kummenje Kilskar. Artikkelen ble først publisert i bladet Utdanning.
Illustrasjon: Tone Lileng

Vil ha flere hytter i trærne

Barn leker aller helst i naturområder dersom de kan velge, mener forsker som har studert tiåringer i lek.

Tekst: Lars Arve Olsen, Universitetet i Agder. Saken ble opprinnelig publisert på forskning.no

Hvorfor uteundervisning?

Uteundervisning, utvidet klasserom, feltarbeid, bedriftsbesøk og museumsbesøk er bare noen få ord som beskriver skoleundervisning utenfor klasserommet. I denne artikkelen brukes uteundervisning som en felles benevning for all skoleundervisning som skjer utenfor klasserommet.