Nyheter

Her finner du nyheter knyttet til naturen som læringsarena. Det kan være kurs, kronikker eller inspirasjon knyttet til temaet.

En oppvekst på døde underlag

Uten levende uteområder med gjørme, gress og trær, går barna glipp av en viktig lærdom: at de selv er med på å forandre verden.

Uteskole – Hvordan bruke uteskole for å støtte elevenes læring?

Natur og uterom gir mange muligheter som faglig og sosial læringsarena.

Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?

Både dybdelæring og uteskole er i vinden i norsk skole. Øystein Winje har gjennomført et doktorgradsprosjekt om dette, og her er hans funn.

KOMMENTAR: Nå må vi tørre å tenke utenfor klasseroms-boksen

Skolenes jobb framover er å reetablere de trygge, sosiale felleskapene som unge har savnet i 2,5 år. For å klare det har de alt å vinne på å ta elevene med ut.

Fem anbefalinger for bedre uteområder i skoler og barnehager

Våren 2023 skal regjeringen legge frem ny stortingsmelding om folkehelse. Den nasjonale arbeidsgruppen for bedre uteområder i skoler og barnehager har spilt inn fem anbefalinger som vi mener bør tas med i folkehelsemeldingen .

Seminar på Dyrkolbotn leirskole: Naturen som læringsarena

28. september kan du bli med på seminar på Dyrkolbotn leirskole, i regi av Norsk Friluftsliv og 5 av de store friluftslivsorganisasjonene.

Ta elevene med på en Tur med mening!

Har dere en sti, en skog eller et friluftsområde i nærheten av skolen eller barnehagen som trenger litt kjærlighet?

Seminar på Norsk skogmuseum: Naturen som læringsarena

31. august kan du bli med på seminar på Norsk skogmuseum i Elverum, i regi av Norsk Friluftsliv og 4 av de store friluftslivsorganisasjonene.

Seminar på Breivoll Gård: Naturen som læringsarena

7. juni kan du bli med på seminar på Breivoll Gård i Ås, i regi av Norsk Friluftsliv og seks av de store friluftslivsorganisasjonene.

Ser alltid etter spiselige vekster på tur

Visste du at det finnes mange spiselige ville vekster rett i nærheten av der du bor? Selvplukk-entusiast Kristin Helene Randulff Nielsen vil at du skal ta naturen med inn på kjøkkenet ditt.

KOMMENTAR: Naturen er en perfekt arena for dybdelæring

Når teoritungt fagstoff flyttes ut i den virkelige verden, får elevene lære med alle sansene. Slik gir naturen som læringsarena en unik mulighet for dybdelæring i praksis.

Seminar på eventyrlige Skaret: Naturen som læringsarena

24. mai kan du bli med på seminar på Skaret i Møre og Romsdal, i regi av Norsk Friluftsliv og seks av de store friluftslivsorganisasjonene.

Vestfold-skole med nytt uteklasserom: – Noe alle kommuner burde ha

Hof skoles nye utendørs klasserom i grønne omgivelser gir unike læringsmuligheter for elevene.

Forskning i Friluft 2021: Friluftsliv og høstingstradisjoner i 150 år

1. - 2. desember arrangerer Norsk Friluftsliv en stor forskningskonferanse med tema "Friluftsliv og høstingstradisjoner i 150 år".

Læring i friluft med Turmat fra hele verden

25. og 26. oktober inviterer Norsk Friluftsliv og Grenland Friluftsråd til praktiske kurs om læring i friluft for ansatte i SFO og grunnskole.

Gi alle lærere muligheten til å bli trygge på uteskole

Naturen kan brukes som læringsarena for flere ting enn friluftslivferdigheter.
Forfatter: Gunhild B. Størseth
Først publisert som debattinnlegg i Utdanningsnytt.no

Kunst av/i/med snø og is.

Snø og is er fantastiske materialer til å lage kunstverk. I tillegg er det gratis og i perioder lett tilgjengelig.

Få elevene som har hjemmeskole ut i løpet av dagen!

Det er nå en ny runde med nedstenging av skoler. Vi mister den daglige trimturen til og fra skole og arbeid. I tillegg blir det enda mer skjermtid. Det er derfor ekstra viktig at det legges inn uteskole eller uteaktiviteter i løpet av skoledagen.

Friluftslivets uke: Gratis aktivitetshefte til skole, barnehage og SFO

Last ned Norsk Friluftslivs gratis aktivitetshefte med tips til lærerike og morsomme ting å gjøre med barna i Friluftslivets uke.

Salten Friluftsråd

På siden til Salten Friluftsråd finner dere mange tips til aktiviteter året rundt.
De har laget et hefte som heter Bær(e)kraft, der de bruker aktiviteter med bær til å snakke om bærekraft.
Dette passer for både barnehager og barnetrinnene på skolen.

En novembergave til alle skoler og barnehager som bruker naturen som læringsarena.

Ønsker dere papirutgaven av tipsheftet "Naturen som læringsarena"?

FN-dagen

FN-dagen kan markeres med en tur i nærområdet med bål og "turmat fra hele verden". Tur er en fin plass for dype samtaler for å løse verdensproblemer. Men først må man kjenne til aktuelle begreper. Vi vil derfor i denne artikkelen gi tips om hvordan man kan jobbe med begreper innen bærekraft på åtte forskjellige måter.

Kurs: Naturen som læringsarena i alle fag. 28.september

Trenger dere påfyll og inspirasjon til å møte høsten og Fagfornyelsen? Sammen med engasjerte kolleger får dere tips om aktive undervisningsmetoder, høsting og bruk av tang, orienteringsaktiviteter som fenger elevene og hvordan bruke skogen og fjæra til tverrfaglig læring. Få med deg en kollega og meld deg på!

Foto: Liv Runi Antonsen

Marker friluftslivets uke på skoler og i barnehager!

Mange av dere bruker naturen som læringsarena allerede, men trenger litt påfyll og tips om nye aktiviteter. Noen av dere har vært lite i naturen med barna og elevene og trenger motivasjon til å komme igang. Friluftslivets uke er svaret for begge gruppene.

Hurra: enmetersregelen er borte.

Endelig kan klassene være samlet igjen. Det betyr også at man kan bruke leker og samarbeids-øvelser som krever kontakt. På grunn av at det har vært oppfordret til økt bruk av uteskole, har vi vært bevisste på hvordan man kan legge inn fagstoff i denne undervisningen. Nå som det nærmer seg sommerferien og klassene må bli "kjent" igjen mener vi det bør være rom for lek og moro.

La barna bli naturvakter

Gjennom et aktivitetsprogram blir barna eksperter på allemannsretten.

Tema for uke 21: Mangfold i naturen.

Våren er en spennende og viktig tid. Dette er tiden da planter spirer og gror og dyr og insekter blir synlig igjen. Det er også en viktig tid for reproduksjon av arter. Hvor mange arter finnes det? Hvorfor har man så mange forskjellige arter?

Lær om allemannsretten med disse undervisningsoppleggene

Nå har elevene mer undervisning ute, og da passer det å lære om hvilke rettigheter og plikter vi har i naturen. Her er tips til hvordan det kan gjøres.

Nå har lærerne en gyllen mulighet

Mer utetid vil gi elevene en bedre skolehverdag.
Artikkelen ble først publisert på utdanningsnytt.no torsdag 23. april 2020.

Syv tips til uteskole denne våren

Norske elever skal ha mer uteundervisning denne våren for å forhindre smitte. Her er enkle tips fra Norsk Friluftsliv til hvordan man flytter undervisningen ut.

La barna høste kunnskap i naturen

Barn tilbringer mindre tid i naturen enn tidligere, og stadig færre voksne har et forhold til det matfatet naturen faktisk er. Så hva skjer når en barnehage setter høsting på agendaen?

Lærte bedre med undervisning ute

Siden 2014 har forskere ved Høgskulen i Sogn og Fjordane sett på hvordan økt fysisk aktivitet gjorde utslag i læringen, i en studie kalt Active Smarter Kids (ASK).

Mer friluftsliv i kroppsøving?

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Uteskole – hvorfor det?

Hva er målet med å bruke uteskole som arena for læring i skolen? Har man vitenskapelig belegg for å si at barn får viktig læring og mestring når de er ute i aktivitet i stedet for inne i klasserommet?

Tekst: Hanne Kummenje Kilskar. Artikkelen ble først publisert i bladet Utdanning.
Illustrasjon: Tone Lileng

Vil ha flere hytter i trærne

Barn leker aller helst i naturområder dersom de kan velge, mener forsker som har studert tiåringer i lek.

Tekst: Lars Arve Olsen, Universitetet i Agder. Saken ble opprinnelig publisert på forskning.no

Hvorfor uteundervisning?

Uteundervisning, utvidet klasserom, feltarbeid, bedriftsbesøk og museumsbesøk er bare noen få ord som beskriver skoleundervisning utenfor klasserommet. I denne artikkelen brukes uteundervisning som en felles benevning for all skoleundervisning som skjer utenfor klasserommet.