Artikler/undersøkelser

La barna bli naturvakter

Gjennom et aktivitetsprogram blir barna eksperter på allemannsretten.

Tema for uke 21: Mangfold i naturen.

Våren er en spennende og viktig tid. Dette er tiden da planter spirer og gror og dyr og insekter blir synlig igjen. Det er også en viktig tid for reproduksjon av arter. Hvor mange arter finnes det? Hvorfor har man så mange forskjellige arter?

Lær om allemannsretten med disse undervisningsoppleggene

Nå har elevene mer undervisning ute, og da passer det å lære om hvilke rettigheter og plikter vi har i naturen. Her er tips til hvordan det kan gjøres.

Nå har lærerne en gyllen mulighet

Mer utetid vil gi elevene en bedre skolehverdag.
Artikkelen ble først publisert på utdanningsnytt.no torsdag 23. april 2020.

Syv tips til uteskole denne våren

Norske elever skal ha mer uteundervisning denne våren for å forhindre smitte. Her er enkle tips fra Norsk Friluftsliv til hvordan man flytter undervisningen ut.

La barna høste kunnskap i naturen

Barn tilbringer mindre tid i naturen enn tidligere, og stadig færre voksne har et forhold til det matfatet naturen faktisk er. Så hva skjer når en barnehage setter høsting på agendaen?

Lærte bedre med undervisning ute

Siden 2014 har forskere ved Høgskulen i Sogn og Fjordane sett på hvordan økt fysisk aktivitet gjorde utslag i læringen, i en studie kalt Active Smarter Kids (ASK).

Mer friluftsliv i kroppsøving?

Forskere peker på at kroppslige og sanselige erfaringer med lukter, smak, utfordringer fra terrenget og elementene, stadig blir viktigere for barn.

Uteskole – hvorfor det?

Hva er målet med å bruke uteskole som arena for læring i skolen? Har man vitenskapelig belegg for å si at barn får viktig læring og mestring når de er ute i aktivitet i stedet for inne i klasserommet?

Tekst: Hanne Kummenje Kilskar. Artikkelen ble først publisert i bladet Utdanning.
Illustrasjon: Tone Lileng

Vil ha flere hytter i trærne

Barn leker aller helst i naturområder dersom de kan velge, mener forsker som har studert tiåringer i lek.

Tekst: Lars Arve Olsen, Universitetet i Agder. Saken ble opprinnelig publisert på forskning.no

Hvorfor uteundervisning?

Uteundervisning, utvidet klasserom, feltarbeid, bedriftsbesøk og museumsbesøk er bare noen få ord som beskriver skoleundervisning utenfor klasserommet. I denne artikkelen brukes uteundervisning som en felles benevning for all skoleundervisning som skjer utenfor klasserommet.